Blog

mrt 17

“Versteijnen heeft altijd bij de innovatieve kopgroep gehoord’’

Innovatie speelt een belangrijke rol binnen Versteijnen Logistics. Toeval? Integendeel. Volgens Anton Voskuil past innovatie precies binnen de bedrijfsfilosofie. Als operationeel directeur houdt hij zich bezig met allerlei soorten ontwikkelingen binnen Versteijnen. Zoals bijvoorbeeld de robotisering van het magazijn, door een autostore te plaatsen. “Dit is ongewoon bij bedrijven van onze omvang”, vertelt Anton. 

De wereld leek even stil te staan tijdens de coronapandemie. ‘Leek’, want bij Versteijnen werd er achter de schermen hard doorgewerkt. In 2021 werd namelijk een nieuw magazijn opgeleverd én is het autostore robotsysteem verdubbeld: van 20.000 bakken tot 40.000 bakken, met 38 robots. Die groei en innovatie past volgens Anton perfect bij de filosofie van Versteijnen. ‘’We bestaan al 75 jaar. In al die tijd hebben we altijd wel op een manier bij de kopgroep binnen de sector gehoord’’, vertelt Anton. ‘’Eerder deed Versteijnen dat bijvoorbeeld al door vroeg op luchtvering te gaan rijden, nu door robots in te zetten.”

Connectivity

Een ander belangrijk innovatief speerpunt binnen Versteijnen is connectivity. ‘’Groeien als bedrijf doen we over de hele breedte, maar we lopen voorop wat betreft de connectivity. Dat houdt in dat we veel data over de orderstatus willen delen met de klant door de vrachtwagens met de nieuwste software uit te rusten.’’

Van die software hebben zowel bedrijven als particulieren uiteindelijk veel voordeel. ”We willen toe naar het punt dat klanten direct weten wanneer orders vertraagd zijn, omdat de chauffeur bijvoorbeeld in de file staat. In de distributiewereld is die software er al voor full truckloads: vrachtwagens met één losadres. Bij Versteijnen vervoeren we zendingen met verschillende losadressen in één auto. Dit soort gedeelde distributie is nog volop in ontwikkeling en zie je daarom nog weinig in de distributiebranche, maar we proberen hierin voorlopers te zijn.’’

Feel free to grow

Waarom er bij Versteijnen naar dit soort innovaties wordt gekeken? Volgens Anton is het antwoord simpel. ‘’We zijn altijd heel praktisch ingesteld. Als we benaderd worden door een klant met een uitdaging, zorgen wij dat het wordt opgelost. Geen lange trajecten, maar de schouders eronder en doen. Daarmee geef je een signaal af: we wachten niet af en kijken naar de horizon. Een beeld dat precies bij ons motto past: feel free to grow.”