Blog

nov 02

AutoStore: tijd- en ruimtebesparend

In januari 2019 opende Versteijnen Logistics een AutoStore, een geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem wat gebruikt maakt van robots. Afgelopen jaar werd de capaciteit van de AutoStore al verdubbeld. Improvement Engineer Dirk Luijten vertelt meer over de AutoStore en de voordelen van een automatisch magazijn.

Een kubus met robots

Een AutoStore, wellicht heb je er nog nooit van gehoord. Toch bestaat een geautomatiseerd magazijn al jaren. De eerste werd in Nederland gebouwd in 1998. Dirk legt uit wat een AutoStore precies is: “Een AutoStore is een automatisch magazijn. Het is een soort kubus met bakken erin gestapeld en boven op de kubus rijden robots die zorgen voor de verplaatsing van de bakken naar de stations toe. Bij die stations staan medewerkers om de bakken te controleren en de order verder gereed te maken voor verzending”. Er is een verandering te zien in de picking methode met de komst van een AutoStore: “Voorheen werkten we met de methode Person-to-Goods: Een persoon loopt door het magazijn om de spullen te halen. Nu gaan we naar Goods-to-Person: een persoon staat aan een station en de producten worden door de robots in bakken naar de persoon gebracht” vertelt Dirk.

Automatisering

Het openen van de AutoStore is gedaan met een blik op de toekomst. Personeel is steeds lastiger te vinden en een automatiseringsproces zoals die van de AutoStore biedt dan een uitkomst. “In de toekomst zouden we graag de AutoStore helemaal hebben geautomatiseerd zodat zo min mogelijk medewerkers nog nodig zijn bij dat proces”, vertelt Dirk. “Niet om mensen te vervangen, maar juist omdat we die medewerkers kunnen gebruiken ter ondersteuning voor onze operaties. Er is namelijk veel werk te doen en met hulp van de AutoStore zouden we de druk kunnen verspreiden.”


Voordelen

Het in gebruik nemen van een AutoStore kent een aantal voordelen ten opzichte van een regulier magazijn. Een AutoStore is een compacte opslag wat inhoudt dat je bespaart op vierkante meters in magazijnruimte. Naast ruimtebesparing heb je ook minder personen nodig omdat een deel van het proces wordt overgenomen door robots. Dirk: ”Het is lastig om uit te rekenen hoeveel mankracht je bespaart door het gebruik van robots, maar we zien dat het picken van de orders een stuk sneller gaat dan in de reguliere magazijnen. We kunnen nu max 133 picks doen in een uur per werkstation.”

Uitbreiding

Versteijnen Logistics heeft onlangs de vloot robots uitgebreid van 18 naar 35 stuks en het aantal bakken is verdubbeld van 20.000 tot 40.000 stuks. De AutoStore werd opgeschaald vanwege de groeiende vraag vanuit klanten. We vervullen graag de behoeften van de klant en kijken ook mee naar de mogelijkheden.’’ Dirk verwacht dat dit soort uitbreidingen in de toekomst nog meer plaats gaan vinden. Hij vertelt: “De verwachting is dat er meer klanten gaan komen, een derde uitbouw van de AutoStore sluiten we hierdoor niet uit.”